Kirjoitettu 23.11.2002, viimeksi muutettu 9.2.2005 © Sanna.Havanto@iki.fi p. 040 583 7843
Tämän tiedoston sisältö: Kynnet Sormet Soittoläksyt Pianotuoli Valaistus Pöly Konsertit Piano Pianon paikka Televisio Tavarat pianon päällä Neste Virittäminen Virittäjä Pianon kuljetus ja siirto |
Kynnet on hyvä pitää lyhyenä ja kädet puhtaina.
Miksi? Sormenpäillä on vaikea tai jopa mahdoton soittaa, jos kynnet kolisevat ja ovat tiellä. Likaisten sormien jälkeen muös pianon koskettimet ovat likaiset. Katso myös seuraava kohta:
Miksi? Soiton voimakkuutta, "kovaa ja hiljaa", on helpompi hallita, legato ja staccato ja peukalon vienti keskisormen ali tai keskisormen vienti peukalon yli tulevat mahdolliseksi. legato = kun yksi ääni lakkaa, toinen alkaa heti ilman taukoa. "Sitoen". staccato = lyhyt ja terävä soittotapa, niin kuin kosketin olisi kuuma, mutta siihen on kuitenkin pakko koskea.
Miksi? Sormet voimistuvat ja vetreytyvät paremmin harjoiteltaessa usein vähän kuin harvoin paljon. Nuottien lukemiseen oppii paremmin asiaa usein ajattelemalla. Asiat eivät ehdi unohtua lyhyellä harjoitteluvälillä. Tapaan sanoa "soittamaan oppii soittamalla". Mitä enemmän soittaa sen nopeammin ja paremmin oppii.
Miksi? Liian matalalla tai liian korkealla tuolilla on lähes mahdoton soittaa. Pianotuolin korkeus on silloin hyvä, kun soittajan kädet soittaessa ovat kyynerpäistä suurin piirtein suorassa kulmassa (eli 90 astetta). Pienellä pianistilla pianotuoli on siis korkealla ja mitä isommaksi pianisti kasvaa sen matalammalle tuoli pitää säätää. Paras pianotuoli on korkeussäädöllä varustettu penkki. Kolmejalkainen pyöreä pianotuoli keikahtaa helposti kumoon erityisesti tuolin ollessa säädettynä korkeaksi pienelle pianistille. Jo nelijalkainen pyöreä pianotuoli on tukevampi, mutta huojuu edelleen kierresäädön ollessa korkealla. Mitä pienempi lapsi, sen vaikeampi hänen on kiivetä korkealle tuolille ja sen helpommin sattuu vahinko tuolin ollessa kiikkerä.
Huolehdi pianon työskentelytilan valaistuksesta.
Miksi? On inhottava soittaa, jos ei näe ja erota nuotteja huonon valaistuksen tähden. Silmätkin rasittuvat ja soittovirheitä tulee ihan turhaan, puhumattakaan huonosta istumisasennosta ja kipeytyvästä selästä pianistin yrittäessä pitää silmiään mahdollisimman lähellä nuotteja. Tarkista valaistusta miettiessäsi myös päästä ja kehosta aiheutuvat mahdolliset varjot.
Pianon koskettimet voi pyyhkiä pölyistä nihkeän kostealla rätillä.
Miksi? Pölyinen kosketin on liukas ja tuntuu epämiellyttävältä. Pölyt olisi hyvä pyyhkiä kerran viikossa tai aina kun huomaa koskettimet pölyisiksi. Myös kädet olisi hyvä pestä ennen soittohetkeä. Koskettimien pyyhkimisessä voi käyttää mietoa astianpesuaineliuosta. Yleensä pelkkä vedellä kostutettu rätti kuitenkin riittää. Älä kuitenkaan koskaan käytä voimakkaita pesuaineita (esim. konetiskiaine, hankausaineet) tai liuotteita (esim. kynsilakanpoistoaine). Virittäjän pitäisi puhdistaa koskettimet aina virityksen yhteydessä. Jos et itse saa likaa kostean nihkeällä rätillä koskettimista pois, pyydä virittäjä apuun.
Miksi? Konsertti on elämys sekä aikuiselle että lapselle ja tuo usein uutta intoa ja näkemystä omaan soittamiseen, ehkä myös tavoitteita ja haaveita. Konsertilla tarkoitetaan tässä mitä tahansa elävää musiikkitilaisuutta: ihan yhtä lailla klassista musiikkia, oopperaa, musiikkinäytelmää, jazzkonserttia, tanssimusiikkitapahtumaa, pop/rock-konserttia, kirkkomusiikkia, joulukonserttia...
Miksi? Pienikin pianisti tarvitsee kaikki pianon 88 kosketinta. Koskettimissa pitää olla "vastus", jotta sormet vahvistuvat ja syntyy tuntuma yleensä soittamiseen ja voimakkaasti ja hiljaa soittamisen eroon. Pikku pianisti turhautuu ja potee huonoa omaatuntoa, jos kotona ei pääse harjoittelemaan läksyjä vaikka ope niin käskee. Piano naapurissa tai esim. isovanhempien luona ei ole toimiva ratkaisu ja jälleen pikku pianisti turhautuu tilanteeseen. Sähköpiano on "kuollut" soitin, mikä saattaa heijastua haluttomuutena soittaa (ks. vähän alempana pianon virityttämisestä). Sähköpianon koskettimien "vastus" on nykysissä laatusoittimissa toteutettu vasaramaisesti. Sähköpiano on hyvä soitin, mutta edelleen se on erilainen sekä hyvässä että pahassa kuin akustinen piano. Pianonsoitonopettaja auttaa mielellään soittimen hankinnassa, esimerkiksi tarkistamalla käytetyn pianon kunnon ja laadun ja kertomalla mielipiteensä. Pianon ostopäätöksen tekee kuitenkin aina piano-oppilas. Pianonsoitonopettaja on puolueeton ja liikkeistä tai pianomerkeistä riippumaton.
Miksi? Pianon rakenne ja viritys elää lämpötilan ja ilmankosteuden mukaan ja siksi pianon siirtäminen, lämpotilan- ja ilmankosteuden vaihdokset aiheuttavat epävireisyyttä. Piano on rakennettu puusta, valuraudasta, metallista ja huovasta, jotka sekä lämpölaajenevat, että reagoivat kosteudelle.
Toivottavasti televisiota ja pianoa ei tarvitse sijoittaa aivan vierekkäin.
Miksi? Pianoa ei voi soittaa yhtä aikaa katsoessaan televisiota. Nämä kaksi viihdykettä voivat toki olla samassa huoneessa, mutta toivottavasti eivät aivan vierekkäin (esim. 1 metrin päässä toisistaan). Toivottavaa olisi suoda pikku pianistille muutenkin rauha harjoitella ja soitella. Vanhempien vastuulla on kieltää mahdollisia pienempiä sisaruksia häiritsemästä. Sen sijaan yhteistä musisointia ja yhdessä tekemistä saa mielellään kannustaa.
Miksi? Kovat esineet, kuten taulu, lasiset ja keraamiset koriste-esineet, valokuvakehys, jne. alkavat värähdellä (täristä) pianon äänen mukana. Tilannetta voi auttaa kiinnittämällä taulun taakse, kohtiin jossa taulu koskettaa seinää, jotain pehmeää, esim. vaahtomuovin, superlonin tai vaikka sinitarran palan. Pianon päälle voi laittaa pöytäliinan koriste-esineiden ja valokuvaraamien pehmikkeeksi jne. Joskus on vaikea löytää, mikä esine tärisee, resonoi ja aiheuttaa ääntä pianoa soitettassa, mutta asia selviää yleensä etsimällä ja kärsivällisesti kokeilemalla. Vaikenta on löytää resonointiäänien aiheuttaja itse pianon kuoresta, sillä esim. pianon oma etulevy saattaa vanhana ja kuivuneen puuna lähteä resonoimaan.
Älä koskaan laita pianon päälle mitään nestettä tai kynttilää.
Miksi? Vahingon sattuessa vahinko on suurempi kuin arvaakaan: jos pianon kielet (erityisesti matalat) tai koneisto pääsevät kastumaan, ovat kielet ja koneisto entiset ja piano käyttökelvoton. Kielten vaihto tai koneistoremontti on hyvin kallis remontti. Älä siis laita koskaan esim. kukkavaasia tai huonekasvia, teemukia, maitolasia tai kynttilää (sula steariini!) pianon päälle.
Miksi? Epävireistä pianoa ei yksinkertaisesti huvita soittaa, kun taas vireessä oleva piano voi saada uuden soittamisen innostuspuuskan aikaiseksi. Pikkusoittajan korvan olisi hyvä myös kouliintua kuulemaan äänet tasavireessä. Uusi piano pitää "sisäänajaa", niinkuin uusi autokin. Osat asettuvat pikkuhiljaa paikalleen ja stabiloituvat, kielet lopettavat venymisen ajan kanssa, jne. Uusi, pianotehtaalta tullut piano ei pysy vireessä "sisäänajon" aikana kuin hetken. Kaikki tärähdykset saavat pianon epävireiseksi. Tärähdys tai tärinä voi aiheutua pianon siirtelystä tai vaikka lähellä olevasta räjäytystyömaasta. Asunnon eri huoneissa on myös erilainen ilmankosteus, mihin piano huoneesta toiseen siirrettäessä reagoi menemällä epävireeseen. (ks. myös pianon sijoittelu.)
Pianonvirittäjän tulee olla Suomen Pianonvirittäjät ry jäsen.
Miksi? Pianonvirittäjä ei ole "suojattu" ammattinimike. Kuka tahansa voi kutsua itseään pianonvirittäjäksi ostettuaan virityskoneen. Suomen Pianonvirittäjät ry:n jäseneksi pääsee vain ammattinäytteen suorittamalla ja siksi yhdistyksen jäsenillä on tae ammattitaidosta. Villejä virittäjiä ei tule käyttää. Suomen Pianonvirittäjät ry:n jäsenet löydät Keltaisilta sivuilta kohdasta "pianonvirittäjiä" ja www-sivuilta http://www.pianonvirittajat.fi. Virittäjän voi tilata myös Suomen ainoasta pianonvirittäjäkoulusta, Arla-Instituutista, Espoon Leppävaarasta. Virittäjäksi saa tällöin viimeisen vuoden pianonvirittäjäoppilaan, ja hinta on halvempi kuin alla mainitsemani. Viimeksi kuulemani hinta tasonnostoviritykselle oli 120e ja normaaliviritykselle 95e (2003). Virittäjät ovat kuitenkin yrittäjiä ja hinnoittelevat työnsä itsenäisesti. Tasonnostoviriys tarvitaan silloin kun piano on ollut pitkään virittämättä ja kaikkien kielten sävelkorkeus on laskenut huomattavasti. Pianonvirittäjä on tullessaan hyvin onnellinen, jos pianon päällinen on tyhjä eikä virittäjän tarvitse aloittaa työtään siirtämällä kaikki esineet pianon päältä pois. Mahdollisuuksien mukaan virittäjä ilahtuisi noin 0,5m tyhjästä tilasta pianon sivuilla, mikä helpottaa kyynerpään käyttöä viritysavainta väännettäessä. Virittäjän tehdessä työtään ei tarvitse vältellä normaaleja elämän ääniä, mutta musiikista ja erityisen kovista äänistä (esim. porakone) on haittaa. Tilaa virittäjä ajoissa! Et todennäköisesti saa virittäjää huomiseksi tai edes ensi viikoksi.
Pianonkuljettamiseen on syytä käyttää ammattilaisia.
Miksi? Piano on iso ja ulottuvuuksiensa tähden kolhiintuu helposti siirrettäessä. Pianonnostaminen on tekniikkalaji, mihin on hyvä käyttää taljoja ja siirtopyöriä. Satunnainen pianonsiirtäjä loukkaa helposti vaikka selkänsä. Ammattilaisilla on myös vakuutus sekä pianon että ihmisten varalta, sekä asiallinen ajoneuvo pianon kuljettamiseen ja pianon kiinnittämiseen kuljetuksen ajaksi. Pianonkuljetus on yleisesti kiinteähintainen pääkaupunkiseudun sisällä (ei riipu kilometreistä tai portaista tms.). Pieni piano, n. 110cm korkea painaa 100-150kg. Viimeksi kuulemani hinta oli 100e (2002). Pianonkuljettajat löydät Keltaisilta sivuilta.
Tämä tiedosto: http://www.havanto.fi/Musiikki/Piano/piano-oppilaalle.html
© Sanna.Havanto@iki.fi