Kirjoitettu 23.11.2002, viimeksi muutettu 9.2.2005
© Sanna.Havanto@iki.fi
p. 040 583 7843

 

VIHJEITÄ PIANO-OPPILAALLE JA OHJEITA PIANON OMISTAJALLE

Tämän tiedoston sisältö:
Kynnet
Sormet
Soittoläksyt
Pianotuoli
Valaistus
Pöly
Konsertit
Piano
Pianon paikka
Televisio
Tavarat pianon päällä
Neste
Virittäminen
Virittäjä
Pianon kuljetus ja siirto
logo

 

Kynnet on hyvä pitää lyhyenä ja kädet puhtaina.

	Miksi?
	Sormenpäillä on vaikea tai jopa mahdoton soittaa, jos kynnet 
	kolisevat ja ovat tiellä. Likaisten sormien jälkeen muös pianon
	koskettimet ovat likaiset. Katso myös seuraava kohta:

Soittaessa jokaisen sormen nivelen tulisi olla vähän koukistettuna eli sormet pitäisi pitää pyöreinä. Soittaa pitäisi siis sormen päillä.

	Miksi?
	Soiton voimakkuutta, "kovaa ja hiljaa", on helpompi hallita,
	legato ja staccato ja peukalon vienti keskisormen ali tai
	keskisormen vienti peukalon yli tulevat	mahdolliseksi.
	  legato = kun yksi ääni lakkaa, toinen alkaa heti ilman 
	           taukoa. "Sitoen".
	  staccato = lyhyt ja terävä soittotapa, niin kuin kosketin
	           olisi kuuma, mutta siihen on kuitenkin pakko koskea.

Soittoläksyt tulisi soittaa vähintään kerran joka päivä. Mielellään voi soittaa enemmänkin, mutta on parempi soittaa joka päivä vähän kuin harvoin paljon yhteen menoon.

	Miksi?
	Sormet voimistuvat ja vetreytyvät paremmin harjoiteltaessa
	usein vähän kuin harvoin paljon. Nuottien lukemiseen oppii
	paremmin asiaa usein ajattelemalla. Asiat eivät ehdi unohtua
	lyhyellä harjoitteluvälillä.
	Tapaan sanoa "soittamaan oppii soittamalla". Mitä enemmän
	soittaa sen nopeammin ja paremmin oppii.

Pianotuoli pitää säätää sopivalle korkeudelle aina ennen soittamista, jokaiselle perheen soittajalle erikseen ja tarvittaessa vaikka joka päivä.

        Miksi?
	Liian matalalla tai liian korkealla tuolilla on lähes mahdoton
	soittaa. Pianotuolin korkeus on silloin hyvä, kun soittajan 
	kädet soittaessa ovat kyynerpäistä suurin piirtein suorassa 
	kulmassa (eli 90 astetta). Pienellä pianistilla pianotuoli on
	siis korkealla ja mitä isommaksi pianisti kasvaa sen 
	matalammalle tuoli pitää säätää.
	Paras pianotuoli on korkeussäädöllä varustettu penkki.
	Kolmejalkainen pyöreä pianotuoli keikahtaa helposti kumoon
	erityisesti tuolin ollessa säädettynä korkeaksi pienelle
	pianistille. Jo nelijalkainen pyöreä pianotuoli on tukevampi,
	mutta huojuu edelleen kierresäädön ollessa korkealla. Mitä
	pienempi lapsi, sen vaikeampi hänen on kiivetä korkealle
	tuolille ja sen helpommin sattuu vahinko tuolin ollessa
	kiikkerä. 

Huolehdi pianon työskentelytilan valaistuksesta.

	Miksi?
	On inhottava soittaa, jos ei näe ja erota nuotteja huonon
	valaistuksen tähden. Silmätkin rasittuvat ja soittovirheitä
	tulee ihan turhaan, puhumattakaan huonosta istumisasennosta
	ja kipeytyvästä selästä pianistin yrittäessä pitää silmiään
	mahdollisimman lähellä nuotteja. Tarkista valaistusta 
	miettiessäsi myös päästä ja kehosta aiheutuvat mahdolliset
	varjot.

Pianon koskettimet voi pyyhkiä pölyistä nihkeän kostealla rätillä.

	Miksi?
	Pölyinen kosketin on liukas ja tuntuu epämiellyttävältä.
	Pölyt olisi hyvä pyyhkiä kerran viikossa tai aina kun huomaa
	koskettimet pölyisiksi. Myös kädet olisi hyvä pestä ennen
	soittohetkeä.  Koskettimien pyyhkimisessä voi käyttää mietoa
	astianpesuaineliuosta. Yleensä pelkkä vedellä kostutettu rätti
	kuitenkin riittää. Älä kuitenkaan koskaan käytä voimakkaita
	pesuaineita (esim. konetiskiaine, hankausaineet) tai
	liuotteita (esim. kynsilakanpoistoaine). Virittäjän pitäisi
	puhdistaa koskettimet aina virityksen yhteydessä. Jos et
	itse saa likaa kostean nihkeällä rätillä koskettimista pois,
	pyydä virittäjä apuun.

Konsertissa olisi kiva käydä esim. kerran vuodessa siitä alkaen kun lapsi on n. 9-12 vuotta vanha. Sitä ennen kannattaa käydä lasten konserteissa.

	Miksi?
	Konsertti on elämys sekä aikuiselle että lapselle ja tuo
	usein uutta intoa ja näkemystä omaan soittamiseen, ehkä myös
	tavoitteita ja haaveita.
	Konsertilla tarkoitetaan tässä mitä tahansa elävää musiikkitilaisuutta:
	ihan yhtä lailla klassista musiikkia, oopperaa, musiikkinäytelmää,
	jazzkonserttia, tanssimusiikkitapahtumaa, pop/rock-konserttia,
	kirkkomusiikkia, joulukonserttia...

Sähköpianon tai mekaanisen eli akustisen pianon on oltava kotona jo pianotunnit aloitettaessa tai viimeisään 2-3 viikon kulutta pianotuntien aloittamisesta. Akustinen piano on parempi kuin sähköpiano. Sähköurut tai esim. patterilla toimivat lelut eivät kelpaa.

	Miksi?
	Pienikin pianisti tarvitsee kaikki pianon 88 kosketinta.
	Koskettimissa pitää olla "vastus", jotta sormet vahvistuvat ja
	syntyy tuntuma yleensä soittamiseen ja voimakkaasti ja hiljaa
	soittamisen eroon.
	Pikku pianisti turhautuu ja potee huonoa omaatuntoa, jos
	kotona ei pääse harjoittelemaan läksyjä vaikka ope niin käskee.
	Piano naapurissa tai esim. isovanhempien luona ei ole toimiva
	ratkaisu ja jälleen pikku pianisti turhautuu tilanteeseen.
	Sähköpiano on "kuollut" soitin, mikä saattaa heijastua
	haluttomuutena soittaa (ks. vähän alempana pianon virityttämisestä).
	Sähköpianon koskettimien "vastus" on nykysissä
	laatusoittimissa toteutettu vasaramaisesti. Sähköpiano 
	on hyvä soitin, mutta edelleen se on erilainen sekä
	hyvässä että pahassa kuin akustinen piano.

	Pianonsoitonopettaja auttaa mielellään soittimen hankinnassa,
	esimerkiksi tarkistamalla käytetyn pianon kunnon ja laadun
	ja kertomalla mielipiteensä.
	Pianon ostopäätöksen tekee kuitenkin aina piano-oppilas.
	Pianonsoitonopettaja on puolueeton ja liikkeistä tai
	pianomerkeistä riippumaton.

Ihanteellinen pianon paikka on sisäseinää vasten. Lämpöpatteri tai ikkuna ei saa olla pianon takana tai aivan välittömässä läheisyydessä (esim. 1m). Hyvä paikka pianolle on myös keskellä lattiaa vaikka tilanjakajana.

	Miksi?
	Pianon rakenne ja viritys elää lämpötilan ja ilmankosteuden
	mukaan ja siksi pianon siirtäminen, lämpotilan- ja ilmankosteuden
	vaihdokset aiheuttavat epävireisyyttä. Piano on rakennettu puusta,
	valuraudasta, metallista ja huovasta, jotka sekä lämpölaajenevat,
	että reagoivat kosteudelle.

Toivottavasti televisiota ja pianoa ei tarvitse sijoittaa aivan vierekkäin.

	Miksi?
	Pianoa ei voi soittaa yhtä aikaa katsoessaan televisiota.
	Nämä kaksi viihdykettä voivat toki olla samassa huoneessa,
	mutta toivottavasti eivät aivan vierekkäin (esim. 1 metrin
	päässä toisistaan).
	Toivottavaa olisi suoda pikku pianistille muutenkin rauha
	harjoitella ja soitella. Vanhempien vastuulla on kieltää
	mahdollisia pienempiä sisaruksia häiritsemästä. Sen sijaan
	yhteistä musisointia ja yhdessä tekemistä saa mielellään
	kannustaa.

Pianon päällä olevat (koriste)esineet tai taulu pianon yläpuolella tai vaatekaappi pianon taustaseinän takana saattavat resonoida.

	Miksi?
	Kovat esineet, kuten taulu, lasiset ja keraamiset koriste-esineet,
	valokuvakehys, jne. alkavat värähdellä (täristä) pianon äänen 
	mukana. Tilannetta voi auttaa kiinnittämällä taulun taakse, kohtiin
	jossa taulu koskettaa seinää, jotain pehmeää, esim. vaahtomuovin,
	superlonin tai vaikka sinitarran palan. Pianon päälle voi laittaa
	pöytäliinan koriste-esineiden ja valokuvaraamien pehmikkeeksi jne.
	Joskus on vaikea löytää, mikä esine tärisee, resonoi ja aiheuttaa
	ääntä pianoa soitettassa, mutta asia selviää yleensä etsimällä
	ja kärsivällisesti kokeilemalla. Vaikenta on löytää resonointiäänien
	aiheuttaja itse pianon kuoresta, sillä esim. pianon oma etulevy
	saattaa vanhana ja kuivuneen puuna lähteä resonoimaan.
	

Älä koskaan laita pianon päälle mitään nestettä tai kynttilää.

	Miksi?

	Vahingon sattuessa vahinko on suurempi kuin arvaakaan: jos
	pianon kielet (erityisesti matalat) tai koneisto pääsevät
	kastumaan, ovat kielet ja koneisto entiset ja piano
	käyttökelvoton. Kielten vaihto tai koneistoremontti on hyvin
	kallis remontti. Älä siis laita koskaan esim. kukkavaasia tai
	huonekasvia, teemukia, maitolasia tai kynttilää (sula
	steariini!) pianon päälle. 

Uusi piano (=uutena ostettu, vasta pianotehtaalta tullut) pitäisi virittää vähintään 2 kertaa vuodessa ensimmäiset n. kolme vuotta. Vanha piano (käytettynä ostettu tai vanhaksi tiedetty) pitäisi mielellään virittää kerran vuodessa, kuitenkin väihintään kolmen vuoden välein. Piano pitäisi virittää aina siirtämisen jälkeen.

	Miksi?
	Epävireistä pianoa ei yksinkertaisesti huvita soittaa, kun taas
	vireessä oleva piano voi saada uuden soittamisen innostuspuuskan
	aikaiseksi. Pikkusoittajan korvan olisi hyvä myös kouliintua
	kuulemaan äänet tasavireessä.
	Uusi piano pitää "sisäänajaa", niinkuin uusi autokin. Osat
	asettuvat pikkuhiljaa paikalleen ja stabiloituvat, kielet
	lopettavat venymisen ajan kanssa, jne. Uusi, pianotehtaalta
	tullut piano ei pysy vireessä "sisäänajon" aikana kuin
	hetken.
	Kaikki tärähdykset saavat pianon epävireiseksi. Tärähdys tai
	tärinä voi aiheutua pianon siirtelystä tai vaikka lähellä
	olevasta räjäytystyömaasta. Asunnon eri huoneissa on myös
	erilainen ilmankosteus, mihin piano huoneesta toiseen
	siirrettäessä reagoi menemällä epävireeseen. (ks. myös 
	pianon sijoittelu.)

Pianonvirittäjän tulee olla Suomen Pianonvirittäjät ry jäsen.

	Miksi?
	Pianonvirittäjä ei ole "suojattu" ammattinimike. Kuka tahansa
	voi kutsua itseään pianonvirittäjäksi ostettuaan virityskoneen.
	Suomen Pianonvirittäjät ry:n jäseneksi pääsee vain ammattinäytteen
	suorittamalla ja siksi yhdistyksen jäsenillä on tae ammattitaidosta.
	Villejä virittäjiä ei tule käyttää. Suomen Pianonvirittäjät ry:n
	jäsenet löydät Keltaisilta sivuilta kohdasta "pianonvirittäjiä" ja 
	www-sivuilta http://www.pianonvirittajat.fi.
	Virittäjän voi tilata myös Suomen ainoasta pianonvirittäjäkoulusta,
	Arla-Instituutista, Espoon Leppävaarasta. Virittäjäksi saa
	tällöin viimeisen vuoden pianonvirittäjäoppilaan, ja hinta on
	halvempi kuin alla mainitsemani.  Viimeksi kuulemani hinta
	tasonnostoviritykselle oli 120e ja normaaliviritykselle 95e
	(2003). Virittäjät ovat kuitenkin yrittäjiä ja hinnoittelevat
	työnsä itsenäisesti.  Tasonnostoviriys tarvitaan silloin kun
	piano on ollut pitkään virittämättä ja kaikkien kielten
	sävelkorkeus on laskenut huomattavasti.  Pianonvirittäjä on
	tullessaan hyvin onnellinen, jos pianon päällinen on tyhjä
	eikä virittäjän tarvitse aloittaa työtään siirtämällä kaikki
	esineet pianon päältä pois. Mahdollisuuksien mukaan virittäjä
	ilahtuisi noin 0,5m tyhjästä tilasta pianon sivuilla, mikä
	helpottaa kyynerpään käyttöä viritysavainta väännettäessä.
	Virittäjän tehdessä työtään ei tarvitse vältellä normaaleja
	elämän ääniä, mutta musiikista ja erityisen kovista
	äänistä (esim. porakone) on haittaa.
	Tilaa virittäjä ajoissa! Et todennäköisesti saa virittäjää
	huomiseksi tai edes ensi viikoksi.

Pianonkuljettamiseen on syytä käyttää ammattilaisia.

	Miksi?
	Piano on iso ja ulottuvuuksiensa tähden kolhiintuu helposti
	siirrettäessä. Pianonnostaminen on tekniikkalaji, mihin
	on hyvä käyttää taljoja ja siirtopyöriä. Satunnainen
	pianonsiirtäjä loukkaa helposti vaikka selkänsä. Ammattilaisilla
	on myös vakuutus sekä pianon että ihmisten varalta, sekä
	asiallinen ajoneuvo pianon kuljettamiseen ja pianon kiinnittämiseen
	kuljetuksen ajaksi.
	Pianonkuljetus on yleisesti kiinteähintainen pääkaupunkiseudun
	sisällä (ei riipu kilometreistä tai portaista tms.).
	Pieni piano, n. 110cm korkea painaa 100-150kg. 
	Viimeksi kuulemani hinta oli 100e (2002). Pianonkuljettajat löydät
	Keltaisilta sivuilta.


 

Tämä tiedosto: http://www.havanto.fi/Musiikki/Piano/piano-oppilaalle.html

© Sanna.Havanto@iki.fi